winter break2014 ,turki ,part 6

hari second last,,
pagi tu kami ke  

muzium panorama 1453..
1453 tu tahun yang di mana SULTAN FATIH menakluk konstantinople

dalam muzium ni ,,dia tampal wall paper yang buat kita rasa suasana macam berada di kawasan peperangan tu,,dengan latar belakang muzik,,
ada jugak dia buat meriam,,peluru meriam,,yang digunakan oleh tentera tentera fatih semasa peperangan





dalam kalangan panglima tentera sultan fatih ni,,yang menarik perhatian mira pastilah
hasan ulu batl,,dia seorang yang beranii,,
masuk ke kawasan pihak lawan,,untuk pacakkan bendera kerajaan islam,,dan turunkan bendera konstantinople,,bila sultan fatih tengok dan tentera lain tengok,,semangat mereka naik semula,,
namun sayang,,dia syahid di atas itu,,

Masjid Fatih,,
Masjid Fatih tenang hari tu,,tak ramai orang,,mungkin sebab kami pergi awal pagi,,
tapi apa yang boleh kata,,rekaan nya hampir sama dengan masjid lain,,
cuma dia macam aya sofya,,ada nama para sahabat dekat setiap sudut..

sebelah masjid FATIH ada makam Sultan Fatih,,
diatas makamnya ada serban putih,,



miniaturk
dekat sini,,semua bangunan yang bernilai dan bersejarah di turki dimini kan,,
tempat ni syurga untuk danbo! :D
sebab boleh bergambor sakan,haha.

masuk masuk di bagi kad,,ada bar kod,,
pergi dekat setiap miniature tu,,scan kad tu,,nanti dia bagi penerangan pasal bangunan tu,,
arkitek dorang memang terbaik ,,subhanaALLAH :)


0 komen: