winter break 2014,Turki,part 2


mira ke sana naik turkish airline,
pergi dari mesir,,bayaran kepada agen 655usd..
655 tu termasuk tiket masuk tempat,,flight,,hotel,,sarapan

sampai kat sana dah pukul 2 pagi,
terus pergi hotel,nama hotel mira ; CORDIAL HOUSE,,
tapi dia x macam hotel sangat,,macam asrama je gayanya
sebab bilik ada katil je,bilik air pun kongsi,,,

suhu kat turki sejuk sangat masa sampai tu
1celcius,,memang kene pakai tebal tebal
tak macam winter kat mesir

hari pertama kat istanbul,,
nama lama istanbul ,,konstantinople
kemudian sultan fatih tukar jadi ISLAMBUL,,
kemudian,,Kamal atartuk tukar jadi ISTANBUL

**
Topkapi palace. ( topkapi sarayi )
harga masuk : 25 lira

ni ialah istana,,yang dibina pada zaman fatih,,
dibuat oleh kerajaan sebagai pusat pemerintahan  Uthmaniyyah.
dalam ni ada dalam 5/6 muzium..
yang pamerkan barang2 khazanah sultan2,,hadiah yang kerajaan luar bagi kat turki...





apa yang menarik bagi mira sendiri,
muzium yang ada barang2 Nabi Muhammad dan para sahabat,,
sebab bila tengok tuu,,rasa macam baginda dan para sahabat dekat sangat dengan kita,
tapi ,,,jangan lah taksub sangat,,bukanlah dengan melihat benda ni iman makin bertambah,,
macam mana nak beza muzium ni dengan muzium lain??
muzium ni sentiasa dibacakan ayatul qurann,,

masa mula2 masuk tu,,ingatkan dia pasang ayat quran daripada radio,,
tapi,bila dah pusing2 muzium tuuu..rupanya,,seorang qari yang mengalunkan,,
subhanALLAH sedap sangat :)

apa yang ada dalam muzium ni?
gigi,,janggut,tapak kaki,nabi,,
jubah fatimah anak baginda,,
pedang2 para sahabat,,etc


dalam topkapi jugak,,korang boleh cari selat golden horn,,


****
Blue mosque ( sultan ahmed mosque)

masjid biru,,mira masuk untuk solat zohor..
subhanaAllah,masjid yang sangat lawa,,
tp,terlalu ramai pelancong daripada orang yang solat,,

kenapa dinamakan masjid biru??
sebab jubin biru pada dinding,,
dibina oleh sultan ahmed 1 untuk tandingi hagia sophia,,
rupa mirip hagia sophia jugak,sebab kebanyakan masjid kat turki amik design hagia sophia,


masjid kat turki ni semua nya bermenara,,
masjid yang ada 1 atau 2 menara ,, rakyat biasa punya
masjid yang ada 4--6 menara,,,tu sultan punya

masjid biru ada 6 menara (menaret)
dan 6 menara ni sama dengan masjidil haram,,
bila rakyat tahu sultan buat masjid 6 menara,dorang macam kritik la,,
jadi sultan terpaksa keluarkan duit,,dan tambah lagi satu menara kat masjidil haram.

sebenarnya sultan suruh arkitek buat sebuah masjid yang istimewa
dengan letak emas (altin) kat menara,,tapi,,,
arkitek salah dengar,,,dia dengar alti (6) ,sebab tu ada 6 menara.

tempat amik wuduk free,,toilet bayar 1 lira.

***
Hagia sophia,, (Aya sofya )
harga masuk = 25 lira
subhanAllah,,,kalau tengok cerita istanbul aku datang pun rasa macam terujanya,,,
hagia = suci ,, sophia = bijak (kebijaksanaan yg suci )


dibina oleh empayar byzantine,,
awalnya ,,dijadikan gereja besar kristian ortodoks,
lebih 900tahun jadi gereja,,,bila 29mei 1453 sultan Fatih datang membuka kota konstantinople.
hagia sophia dijadikan masjid,,



persoalannya,,kenapa sultan Fatih jadikan hagia sophia masjid??
dulu masa islam takluk negara,,tak de pun dorang tukar gereja jadi masjid,,
sebaliknya dorang bina masjid,,tapi ni Fatih tukar gereja jadi masjid,,
sebabnya,,hagia sophia bukan sekadar gereja,,tapi dia pusat pemerintahan bagi orang kristian ni,,,
bila pusat dah dijadikan masjid,,makanya nampaklah islam yang menguasai.

masa perang dunia pertama,,bersama jerman,,,
kamal atartuk muncul,,hapuskan sultan ,,istihar turki sebagai republik,,
dan dia tukar hagia sophia jadi muzium je,,
siapa kamal atartuk??
dia lah orang yang sekularkan islam,dia nak pisahkan agama daripada hidup,,
dan jadikan agama itu sebagai sejarah je,,sebab tu dia jadikan hagia sophia muzium.

bila sultan fatih takluk,,Dia solat jumaat kat hagia sophia ni,,
Sultan fatih dah tutup dinding2 yang ada gambar tuhan kristian dengan marmar dan cat..
tapi,,kamal atartuk yang jahat tuu,,dan suruh korek dan kikis,,untuk tunjuk design2 gereja.

sebelum sultan fatih datang,,hagia sophia tak ada menara,,
lepas sultan Fatih takluk,,baru tambah menara,,
arkitek yang bina hagia sophia ; mimar sinan


winter break 2014,turki,part 1

6 komen:

Anonymous said... [Reply]

Qiha yg atas tu..pensel yg dulu tu ke ? Whoa msih bertahan lgii

Teringin sgt nk pegii! :D
-asiah

twinkle twinkle said... [Reply]

asiahhh :)

one day ada rezeki,insyaALLAH asiah dpt jugak ke sana,,
asiah mesti suka,,sbb kat sana byk sgt sejarah :)

yes tu pensil drpd dulu :)

Qiell Kamal said... [Reply]

Mira, bestnya. Teringin sangat nak pergi.

twinkle twinkle said... [Reply]

bedoa la erny agr dimurah rezeki ke sana :)

Arina Kamarul said... [Reply]

seronoknyaa :)

Arina Kamarul said... [Reply]
This comment has been removed by the author.