ALLAH tidak mengamalkan favouritsm


ada yang sering tertanya,,kenapa,,kenapa
kenapa ALLAH lebih cenderung untuk mengabulkan doa
hamba hamba yang lebih dekatnya?
bagaimana pula dengan doa doa hambaNYA yang jauh dari NYA?
astagfirullahal azim,,semoga kita dijauhkan daripada berburuk sangka padaNYA.
ALLAH ITU MAHA ADIL..

bukankah ALLAH telah memberi tahu waktu2 yang mustajab untuk berdoa
jadi ini kelebihannya bagi orang beriman,,dan suka beribadat pada setiap masa


beginilah analogi nya ;

ada seorang jutawan,,dia meminta orang suruhannya membuat pengumuman..
"sesiapa yang ada dihadapan muka pintu rumah jutawan tepat pada waktu
si jutawan membuka pintu,,dia akan menghadiahkan orang itu sejuta ringgit"

oleh itu lepas subuh,,ramai yang pergi ke rumah jutawan tu,,
untuk mencuba nasib,,tapi,,ada jugak yang langsung xnak percaya kata kata
orang suruhan jutawan tu,,jadi yang xpecaya,,langsung xpergi,,

selang bape jam,,jutawan itu masih x membuka pintu rumahnya
orang ramai da mula gelisah,,mereka sudah mula rasa curiga
dengan kenyataan orang suruhan jutawan itu,,apabilaa,,,
orang2 yang lansung x percaya kata orang suruhan jutawan tadi
mengejek2 mereka

" buang masa sahaja kamu disini,,lebih baik kamu beredar"
kata orang2 yang tidak mempercayai kenyataan orang suruhan jutawan

akibat termakan dengan kata kata mereka,,orang ramai sudah mula beredar
akhirnya,,,,menjelang malam...hanya tinggal 7 orang yang masih
setia menunggu di hadapan rumah jutawan..
mereka yakin pada kata2 orang suruhan jutawan
tiba2 jutawan itu membuka pinntu,,dan
memberi sejuta ringgit kepada 7 orang itu

melopong dan meraung raunglah orang2 yang tidak percaya tadi..

***
faham atau tidak?
ini metaforanya,,jutawan tadi mewakili ALLAH
orang suruhan mewakili nabi MUHAMMAD SAW dan siapa2 je yang mengajak
kepada kebenaran
golongan yang tidak percaya langsung ialah orang kafir,,
golongan yang mula2 percaya ialah golongan munafik

sumber ; novel syahadah gadis ateis

6 komen:

Faiq Aiman said... [Reply]

sgguh hebat entri anda!
doa senjata mukmin tp berapa ramai yg hanya berdoa ketika memerlukan Allah shj..
cthnya bila ditimpa musibah, peperiksann dsb..
moga kita terus istiqamah berdoa kpd Allah....

thanks sharing :)

“Setiap hamba muslim yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya pasti akan didoakan malaikat dengan berkata: Engkau juga akan mendapat seumpamanya”
(HR Muslim)

twinkle twinkle said... [Reply]

syukran,,tidak sehebat mana,,sip penulis novel ini lah yang hebat kerana menyebarkan idea ni,,hebat ciptaan ALLAH :)

fathiahRAIHANA said... [Reply]

subhanallah :)
yakinlah dengan janji Dia.
tak rugi pun kan :)
bagus cerita contoh tu. maksudnya sangat sampai :)

mintak izin share di blog ye ?

twinkle twinkle said... [Reply]

fathiah ; silakan :)

najmi^^ said... [Reply]

best!..thnx for ur shared

twinkle twinkle said... [Reply]

same2