nak marah,,??


cerita ini mira dapat daripada artikel summary english mase latih tubi SPM
hehe,,:)

ade seorang anak,,dengan ayahnyaa..
ayah ni mendapati anak die ni kuat marah2,,

satu hari,,ayah ni cakap dengan anak dia,,
" wahai anakku,,kamu amik paku dan penukul ni,,
setiap kali kamu ingin marah,,,pukul la paku ni pada pagar rumah "

sejak dari hari tu,,setiap kali anak dia rasa marah
dia akan pergi tukul paku kat pagar rumah,,
sampai la satu ketika,,,
ayah ni tengok anak dia da tak suka marah marah daa

ayah dia cakap
" wahai anakku,,sekarang kamu sudah tidak marah2..
sekarang ayah mahu kamu mencabut semua paku2 yang telah kamu tukul "

setelah anak ni cabut...ayah ni berkata
" wahai anakkku...apa yang kau lihat pada pagar ni?"

"aku melihat kesan2 paku yang telah dicabut" jawab anak nya

"wahai anakku,,begitu juga la ketika engkau memarahi seseorang
pasti akan memberi kesan kepada hati orang yang engkau marahi,,
walaupun engkau telah meminta maaf..kesannya tetap ada " terang ayah


****
betul kan???even kita da maafkan seseorang..kesan marah itu pasti ada bukan?
sebelum nak marah fikir
semoga kita menjadi golongan samii'na wa atoo'na :)

20 komen:

Anis said... [Reply]

nice entry. hehe bagus2 sbb byk kongsi kisah yg gunakan analogi, tp mudah faham. congrats mira.. akk suka bc blog mira ^^

Anonymous said... [Reply]

Nk marah mne bole fikir, klu fikir x jd marah la;p

Faiq Aiman said... [Reply]

pnah bace cite ni..
bgus2 truskan buat entri camni :)

E'in said... [Reply]

abes lau org tu yg wat kite marah, mcm mane lak? huhu..

Arib Ismail said... [Reply]

heee , best lah entri ni faqihah . ahha , kena kurangkan jugak sifat marah kalau macam ni -.-

amira faqihah said... [Reply]

ninie ; kak ninie syukran jiddan :)

amira faqihah said... [Reply]

anony,,; itu lebih baik kan x jd marah :)

amira faqihah said... [Reply]

faiq ; syukran

amira faqihah said... [Reply]

ein ; cerite kat org yg mara kite kisah ni heeh

amira faqihah said... [Reply]

arib ; betul tu

Nursyairah said... [Reply]

waaa. nice entry la. dapat satu ilmu hari ni :3

amira faqihah said... [Reply]

alhamdulillah :)

nanad said... [Reply]

menarik cerita tu :) thanks for this entry mira ^^

Anonymous said... [Reply]

Nice.
Walaupun dah penah baca pasal cerita ni, tapi bila dibaca balik semula, memang terkena pada batang hidung sendiri.

Terima kasih adik atas peringatan ini. Al-maklumlah, jujur cakap kakak pun kuat marah jugak. Huu :(

Last but not least, may ALLAH bless you with lots of love and happiness, here and hereafter :)

amira faqihah said... [Reply]

nanad ; terima kasih :)

amira faqihah said... [Reply]

miss faten ; terima kasih akk :)

Najwa Elyani said... [Reply]

Cerita yg menarik dan cool. LOL

Eikyen said... [Reply]

entry awk menarik :DD

amira faqihah said... [Reply]

najwa : thnx :)

amira faqihah said... [Reply]

eikyen ; terima kasih