islam tiada paksaan


benarkah kita benar2 faham istilah tiada paksaan dlm agama?
Tidak ada paksa dalam agama (Islam), al baqarah 256

soalan ; mengapakah hukum mati dikenakan kepada mereke yg murtad,,bukankah dlm islam sudah dinyatakan tiada paksaan dalam beragama?

sebenarnya,,ayat itu menyatakan tiada paksaan dlm beragama untuk umat islam
kita tidak boleh memaksa mana mana pihak bukan islam masuk islam
biar mereka dengan agama mereka
tapi tanggungjawab kita berdakwah kepada mereka dengan cara yg rasional
jika mereka menolak,,kita xboleh memaksa mereka

ini tak bermakna ,,orang islam yang mahu murtad dibenarkan murtad atas tiket tiada paksaan dalam agama.ayat ini ,,adalah peringatan drpd Allah supaya kita org islam tidak memaksa org bukan islam memeluk islam,,tp tak bermakna orang islam boleh keluar islam sesuka hati


sumber ; novel syahadah gadia ateis:)

22 komen:

m i a said... [Reply]

love dis one dear..really..ur awesome

amira faqihah said... [Reply]

thnx akk

Puteri Iqa Izyan said... [Reply]

sesungguhnya Islam itu indah.
Islam itu sgt mudah.

tp yang menjadikannya sukar adalah diri kita sendiri..

haasyaa said... [Reply]

Islam mudah cuma yang malasnya kita. Yang perlu dibuat semua dah ada dalam Al-Quran, kita just perlu ikut je.

enyheartsdiamond said... [Reply]

muhasabah diri sebentar membaca komen-komen di sini :')

CIK TOM said... [Reply]

nice info....tengs dear..xpe kl busy..fokus kerja dl..

intanurulfateha said... [Reply]

btul, islam mmg terunggul =)

miza ismail said... [Reply]

islam agamaku.entri yg bgus

amira faqihah said... [Reply]

iqa ; benar3 :)

amira faqihah said... [Reply]

qee ; betul2,,jgn nk ingkar

amira faqihah said... [Reply]

kak eny ; bgs la :)

amira faqihah said... [Reply]

thnx cik tom

amira faqihah said... [Reply]

kak intan ; benar2 :)

amira faqihah said... [Reply]

cik mija ;thnx

sukemakan said... [Reply]

=)
tiada paksaan dalam islam
islam is d best
but mmg jahanam sapa yg nak murtad tu!

amira faqihah said... [Reply]

tau xpaa

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said... [Reply]

islam mmg x de paksaan..
islam muda ! !

amira faqihah said... [Reply]

hee betul :)

Redbloodsnow said... [Reply]

yeah correct tu. islam mmg tiada paksaan :)

amira faqihah said... [Reply]

:)

Qib said... [Reply]

sapa yang masuk kena rela ati.
x paham la kenapa x buat hukuman camni kat mesia ni

Gaduh MANJA! | How much do u LOVE me? | First Two Wheels Moment

amira faqihah said... [Reply]

hee enta laa