hati..qalbu,,liver


sama ada kita sedari atau tidak,,orang melayu..,org islam,,sangat mementingkan penjagaan hati,,
betul x?dan org melayu la juga,,yg paling suke mengaitkan ayat dlm khidupan dgn perkataan hati,,
contohnya ?
sakit hati ..ada hati...jatuh hati...terasahati...hati batu...keras hati..busuk hati

sumenye hati laaaa...haha betul x??
see,,betape org melayu sgt sensitif dgn HATI ni,,

yee,,penjagaan hati tu sgt penting,,sedangkan nabi muhammad SAW,,sebelum berlaku peristiwa isra' mikraj juga,,telah dibersihkan hati baginda dgn air zam zam,,

Rasulullah ade menegaskan bahawa dlm diri manusia ade seketul daging.jika baik daging tersebut,maka baiklah manusia tersebut..dan sebaliknya,daging itu ialah hati

jadi disini nk tekan kan,,bahawa hati tu bak raja dlm diri kita,,jika raja baik,,rakyat pon baik..
itu lah peranan hati

jadi bersama sama lah kite,,cube utk bersihkan hati ni,,drpd segala sifat mazmumah,,dendam iri hati,,supaya,,kite mempunyai hati yg bersih :)


"dan beruntunglah org yg membersihkan dan merugilah org yg mengotorinya"surah al syams ayat 9-10


ayat ni pon da menerangkan,,sesngguhnya rugi org yg tidak menjaga hati mereke sebaik mungkin :)


carilah hati mu sewaktu membaca Al quran,,jika kau tidak temui,,carilah hatimu ketika mengerjakan solat,,jika kau tidak temui,,carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati..jika kau tidak temui juga,,berdoalah kpd Allah,,pinta hati yg baru

12 komen:

Amirrah Zawani said... [Reply]

sama2 lah kta jaga hati kita..
:D

twinkle twinkle said... [Reply]

BETUL2 :)

lassiegewdix said... [Reply]

yup
hati pengasas hidup kite :)

AISHA SAAD said... [Reply]

jaga la hati jgn kaw kotori, jagalah hati.......... okeyh dah tak ingt!
penah dgr this song?
hehehe.

selamat menjaga hati... hee~

amalina sahaja said... [Reply]

sama2 jaga hati (:

♥CIK SHA♥ said... [Reply]

like this post dik..^_^

fAqiha said... [Reply]

lasie;yes :)

fAqiha said... [Reply]

aisha,,mesti la ingat :)

fAqiha said... [Reply]

amalina :) betul

fAqiha said... [Reply]

ciKsha;thnx

Enna Banana said... [Reply]

sekarang ni banyak sangat dah benda yang mengotori jiwa manusia, nak nak pula remaja yang baru nak membesar. uhhgghhh..dugaan dugaan

twinkle twinkle said... [Reply]

betul betul