stress..



memaklumkan ; amira faqihah sedang stress tahap gajah -_-
n kat sini ade maklumat pasal stress

stress mengikut kamus inggeris melayu adlh tekanan..jd bila seseorg tu kate die stress ini bererti die mglami stress..haha...(ayat ape ni)bole dikatakan stiap perasaan dan setiap ape yg kite wt bole mdtgkan stress...selalu stress ni diungkap dlm sudut negatif tetapi pd hakikatnye stress memberikan implikasi yg positif kpd indvidu .ia merupakna mekanisme yg leh mgerakkan motivasi dr utk mcpai tujuan..

cr meringankan ia:

1.bsabar dgn apa yg mnimpa
"wahai ankku diriknlah solat&suruhlh bbuat kbaikn serta laranglh drp mlakukan pbuatn mungkar&bsbr ats segala yg mnimpamu sesngguhnya yg demikian itu aldh prkara2 yg dkehendaki mlakukannya"
(surah al -Luqman:17)

2.anggap mslh itu sbg 1 ujian yg akn mningkatkn kimanan&ktabahan
"patutkh manusia myangka bhwa mereka akn dbiarkan dgn hanya bkata:kami biman sdg mereke xduji?demi sesngguhnya kami telah mguji org tdahulu drp mereke maka nyata apa yg sbnrnya beiman&nyata pula apa yg diketahui-Nya tntg org berdusta
(surah al-Ankabut)

3.setiap masalah ada hikmahnya spt mngugurkan dose
nabi muhammad SAW bsabda:"tdk seorg muslim dtimpa pnyakit melainkan Allah akn mgugurkan dosanya spt pohon yg mgugurkn daun-daunnya

4.ujian adlh tanda Allah mcintai sesorg itu
nabi muhammad SAW bsabda;"sesiapa dkehendaki Allah bgnya kbaikan akn diberikan cubaanNYA"(riwayat al Bukhari)

5.menyedari hakikat kehidupan tdk lari dr masalh bezenye kecil/besar

perdalamkanlah segala masalah ilmu agar ia tidak mympitkan

16 komen:

UXOP said... [Reply]

tak takut langsung dgn stress ni..mcm kunyah kuaci je...

twinkle twinkle said... [Reply]

eleh tipu2 ;P

enyheartsdiamond said... [Reply]

jarang lah stress ni :)

maisyara Pot! Pot! said... [Reply]

ko stress? hentak pale dekat dinding. lepas tu, ko akan jadi waras sepenuh yea xD

syahira ariff said... [Reply]

kunyahlah sireh untuk hilangkan stress
nampak bergaya dik

deno said... [Reply]

sabar2..
kite kat sini stress tahap katak hijau taw..
naseb baek famili n kawan2 byk support!
kamu pon kena sabar.. :)

FyZa said... [Reply]

stress ye..sabar ye dek..jgn pening2 n tension2 taw..;)

Fida Faizal said... [Reply]

salam . sabar awak . Allah turunkan ujian buat hambanya yang dia sayang :)

jgn stress sgt2 . hee .

twinkle twinkle said... [Reply]

eny :bgsnya jarang stress :)

twinkle twinkle said... [Reply]

mais,,itu bahyakan diri meh :P

twinkle twinkle said... [Reply]

kak syahira.,...mira xmkn sireh ;D

twinkle twinkle said... [Reply]

deno ; thnx

twinkle twinkle said... [Reply]

fyza thnx

twinkle twinkle said... [Reply]

kak fida ; thnx

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

stress kadang2 beshh. layan jeaaa.

twinkle twinkle said... [Reply]

miss loly,,a`ah kdg2 mcm sonok plak :D